Görüntülenecek Sonuç Bulunamadı!

Video 1969 yılında aya gidilmesinin Nevada Çölü’nde kurgulandığını gösteriyor.

Yanlış
Bu iddia 11 Temmuz 2020 tarihinden itibaren yayılmaya başladı.
İddianın yayıldığı mecra : Twitter
Okuma Süresi    3 Dakika

Video 1969'da Aslında Aya Gidilmediğinin Kanıtı mı?

Bir Twitter hesabı tarafından 11 Temmuz 2020 tarihinde yapılan paylaşımda yer alan videonun WikiLeaks tarafından sızdırıldığı ve 1969’da aya gidilmediğini kanıtladığı iddia edildi.

Paylaşımda geçen metin şu şekilde:

1969 ay çekimleri nevada çölü hiç bir şey görüldüğü gibi değilir.
photo_1

Söz konusu video ile birlikte benzer iddialar dünya genelinde sosyal medya kullanıcıları tarafından uzun süredir paylaşılıyor. Reuters’ın da konuyla ilgili bir doğruluk kontrolü analizi bulunuyor.

Video 1969 Yılında Aya Gidilmesinin Kurmaca Olduğunu Gösteriyor mu?

Söz konusu paylaşımda yer alan video, aya yapılan ilk inişin sahte ve kurmaca olduğunu iddia ediyor. Paylaşımın açıklama kısmında, bu videonun WikiLeaks tarafından “sızdırıldığı” ve 1969 yılında gerçekleştirilen ilk ay seferinin ABD’deki Nevada Çölü’nde kayda alındığı belirtiliyor. Videoda bazı anlarda aya inişten görüntüler, çöl görüntüleri ve kamera ekibi görüntüleniyor. Aya gidilmediğinin “kanıtı” olarak daha önce de çeşitli fotoğraf ve iddialar gündeme geliyordu.

photo_2

Ancak söz konusu video, aya gidilmesinin sahte olduğuna dair “sızdırılmış” görüntüleri göstermiyor. Video aynı zamanda aya inişin sahte olduğunun kanıtı da değil. Videodaki görüntüler, 1979’da gösterime giren “Capricorn One” isimli filmden alınan bölümler ve aya inişten alınan klipler birleştirilerek oluşturulmuş. Film, NASA’nın 1970’lerde Mars’a yapılacak ilk insanlı uçuşun başarılı olamayacağını hesaplaması üzerine, uçuşun iptal olduğunun halka açıklanmamasını konu ediniyor. Filmde, astronotlar çölde gizlice hazırlanmış bir televizyon stüdyosundan yapılan yayın ile Mars’a ayak basmış gibi gösteriliyorlar. Film, yayına girme tarihi ve konusu bakımından Ay’a gidilip gidilmediğine dair komplo teorilerine de gönderme yapar nitelikte.


Paylaşımda yer alan videoda, Capricorn One isimli filmin kamera arkası görüntüleri kullanılmış. İddiadaki videonun daha uzun bir versiyonunda, 3. saniyede görünen kare, Capricorn One isimli filmin kamera arkası görüntülerinin yer aldığı bir YouTube videosunun 37:44 dakikasında görünüyor.

photo_4

Paylaşımda yer alan videonun 46. saniyesinde görünen kamera ve kamera başlatma sesi de, filmin kamera arkası görüntülerinin 10:18. dakikasında görünüyor ve aynı ses bu videoda da yer alıyor.

photo_5

İddiadaki videonun 25. saniyesinde görünen ve bir kamera tutan adamı gösteren kare de, kamera arkası görüntülerin 2:06. dakikasında karşımıza çıkıyor.

photo_6

İddia YANLIŞ

Bir Twitter hesabı tarafından yapılan paylaşımda yer alan videonun WikiLeaks tarafından sızdırıldığı ve 1969’da aya gidilmediğini kanıtladığı iddia edilmişti. Paylaşımda aynı zamanda aya düzenlenen ilk yolculuğun görüntülerinin ABD’deki Nevada Çölü’nde filme alındığı belirtiliyordu. Ancak WikiLeaks böyle bir video “sızdırmadı” ve paylaşımda yer alan videolar 1979 yılında gösterime giren Capricorn One isimli filmden alınmış. Video, bu film ve bazı sahnelerde ise Apollo 11 seferinin gerçek aya iniş görüntüleri de montajlanarak oluşturulmuş.

Sonuç olarak;

Paylaşımda yer alan videonun WikiLeaks tarafından sızdırıldığı ve 1969’da aya gidilmediğini kanıtladığı iddiası yanlıştır.

Bu iddia kontrolüne dair itirazlarınız varsa bize ulaşabilirsiniz.
Yayın Tarihi:   11 Ocak 2022 Son Güncelleme:   12 Ocak 2022